فرار از واقعیات به شیوه عوامفریبی پوپولیستی اسلامی

 

راه کارهای جدید رژیم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحران های کنونی جامعه همان راه کارهای شکست‌ خورده ی همیشگی است. سیاست رسمی رژیم که از رسانه‌ ها و منبر امام جمعه ها اعلان می‌شود بر عوامفریبی پوپولیستی مذهبی پایه ریزی شده است. این سیاست در سطح رسمی سه محور اساسی دارد که از خط مشی کلی رژیم پس از استقرار حاکمیت مذهبی خمینی بعنوان رهبر بی رقیب نشأت می گیرد. این سه محور عبارتند از : الف : رجز خوانی و بزرگ نمایی. ب : عوامفریبی پوپولیستی اسلامی. و ج : نصیحت و رهنمود دادن به کشور های منطقه و جهان. پوسته ی رسمی و ظاهری این سیاست دارای هسته و درونمایه ای است که نشان دهنده تناقصات در حوزه مدیریت سیاسی و اقتصادی جامعه و ضدیت با همه گفتمان هایی است که مهر و نشانی از دفاع از آزادی، برابری، کرامت انسانی و حقوق پایه‌ای شهروندی دارد.

این سیاست پس از خرداد ۸۸ و طی سال جاری که خامنه ای و اصول گرایان رنگارنگ متحدش توانستند همه رقبای اصلاح طلب را یا از میدان رقابت خارج یا متقاعد به تسلیم کنند ( نمونه ی خاتمی و رفسنجای )، شفافیت بیشتری پیدا کرد. باز بودن دست خامنه ای برای متحد کردن هر چه بیشتر دار و دسته ولایی ـ امنیتی، اما، نتوانسته است بر استیصال رژیم در حل مسائل اساسی جامعه کمترین اثری داشته باشد. در زیر به بررسی پاره‌ای از رویکردهای اخیر رژیم در رویاروی با مسائل کنونی می پردازیم.

۱ ــ مساله مذاکرات هسته ای : آیه الله کاشانی در نماز جمعه روز ۲۲ اردی‌بهشت با این مساله اینگونه برخورد کرد : « …... این نکته را فقط می‌خواهم به همان غرب بگم، مخصوصاً به آمریکا بگم ، در درجه اول نظام جمهوری اسلامی نظامی است با وفا و راست‌ گو ….. رهبر معظم انقلاب..... فرمودند: ما حرام میدانیم سلاحی که اتمی باشد. بعد از اجلاس استامبل باید آمریکا نظر خوبی میداشت. چرا لغو نکرد... اول کاری که می‌کرد باید این تحریم ها را لغو می کرد......ایران که این همه همکاری می کند. » !

مشابه همین نسخه دیکته شده از بیت رهبری را از زبان حجت الاسلام صدیقی یک هفته بعد ( ۲۹ اردی‌بهشت ) در نماز جمعه به این صورت می‌شنویم : « ما گفتمانمان طرفداری از حق است، احقاق حقوق عموم بشر و خودمان هم به حق خودمان پایبندیم ….. ما دنبال خلع سلاح آن‌ هایی هستیم که مجهز به این شاخند، عقل ندارند، شاخ دارند..... این صنعت پیشرفته را علیه حیات بشر استفاده کردند و امروز هم روی آن نشسته‌اند و بشریت را تهدید می کنند...همیشه گفته‌ایم فن آوری هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس..... ما حرکتمان شفاف و قابل ارائه به همه جهان است. ما در جلب اعتماد دنیا از هیچ امکانی مضایقه نکرده‌ایم . » !

و احمدی نژاد در سخنان اخیر خود در مشهد ( ۲۱ اردی‌بهشت ) نسخه دفتر رهبری را این‌ گونه بازگو می کند: « من می‌خواهم از زبان شما ملت ایران دو سه کلمه به آن‌ها بگم ، نصیحت کنم که دست از این رفتار بر دارید، شما خیال نکنید با چند سیاست مدار یا چند تا مسئول مواجهید، شما با ملت ایران مواجهید... »

تلاش جمهوری اسلامی پیش از مذاکرات بغداد گرفتن امتیازاتی است تا بتواند در داخل از فتح مبارزات « ضد امپریالیستی و ضد صهیو نیستی ! » خود به بهترین وجه استفاده کند. ادامه غنی سازی در سطوح پایین‌تر از بیست در صد که در قرار داد « عدم گسترش سلاح هسته ای » حق آن به ایران داده نشده است، و تسهیلاتی برای رفع تحریم ها از مهمترین این امتیازها است. رژیم بی‌اعتنا به امضاهای خود، غنی سازی اورانیوم را تا کنون ادامه داده است و می‌خواهد از این امتیازها هم دستگاه حکومتی اوباما و ۵ بعلاوه یک را زیر فشار قرار دهد و هم برای اثبات ادعاهای تبلیغاتی خود از آن استفاده کند.

اما اوباما در عین حالیکه تا انتخابات سعی دارد جلوی جنگ طلبی اسرائیل در خاور میانه را بگیرد و با این کار هم با ایران به نوعی توافق برسد و هم بحران اقتصادی کشورش را با آغاز جنگی دیگر وخیم تر نکند، نمی‌تواند چنین امتیازهایی را به ایران بدهد، چرا که دادن چنین امتیازاتی گذشته از اینکه به ادعاهای های تا کنونی رژیم صحه می گذارد، زمینه اعمال فشار برای لغو کامل تحریم های اقتصادی را برایش آماده می‌ سازد، بدون اینکه در سیاست‌های تاکنونی خود در حوزه غنی سازی هسته ای تغییری داده باشد. آغاز لغو پاره‌ای از تحریم ها بدون وادار کردن ایران به گردن گذاشتن به شرایط پیشنهاد شده، درون مایه اصلی استراتژی رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران را از بین خواهد برد و به ادعاهای تا کنونی اسرائیل مبنی بر اینکه از راه دیپلماسی نمی‌شود کاری انجام داد صحه خواهد گذاشت.

دقیقاً به همین دلیل است که کنگره آمریکا تلاش کرد تا پیش از کنفرانس بغداد بیشترین تحریم ها را بر ایران اعمال کند و لایحه ای را بطور یکجانبه با ۴۱۰ رأی موافق در مقابل ده رأی مخالف به تصویب رساند. این بیم که اوباما و جامعه اروپا ممکن است مخفیانه و بدون تأیید کنگره و امنیت عمومی گشایشی در تحریم ها بوجود آورند، موجب شده است که کنگره از دستگاه حکومتی بخواهد که گزارش کند دقیقاً چه تسهیلاتی برای ایران قائل خواهد شد و در مقابل کدام امتیازات. تنها امتیاز با ارزشی که ایران میتواند بدهد عبارت است از : تعلیق همه غنی سازی ها و نشان دادن تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی سازی، مخفی نبودن هیچ مخزن اروانیوم غنی شده و همکاری کامل با بازرسانی که تحت پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش سلاح هسته ای انجام وظیفه می کنند، شرایطی که بعید است ایران بدون لغو تحریم ها و گرفتن امتیازهای مورد نظر خود، بپذیرد.

بیرون از دایره جامعه اروپا و کنگره آمریکا نیز انتظارات چندان متفاوت نیست. برای نمونه

روزنامه گاردین در مقاله‌ای تحت عنوان : « مایر داگان از تحریم کامل ایران پشتیبانی می‌کند » با نقل این جمله از مایر داگان، رئیس پیشین موساد، « حمله نظامی به ایران احمقانه ترین پیشنهادی است که تا کنون شنیده‌ام » چهار مولفه تحریم که او و جیمز رولسی، رئیس سابق سیا، و چارلز گاتری، رئیس کل قوای نظامی بریتانیا پیشنهاد کرده‌اند را گزارش کرده است. این چهار مولفه از این قرارند :

۱ ـ همه نهادهای مالی ایران را باید از نظام بانکی جهانی خارج کرد.

۲ ــ ایران را باید از حوزه کشترانی بین‌المللی محروم کرد.

۳ ـ شرکت ها باید همه سرمایه‌گذاری ها و معاملات تجاری خود در ایران را فاش کنند.

۴ ـ تجارت شرکت های بیمه ای که در ایران فعالند، باید در ایالات متحده و اتحادیه اروپا قدغن شود.

انتظارات هر دو سوی مذاکره کننده هرچه باشد، آنچه روشن است اینکه اگر دولت ایران در این مذاکرات شفافیت کامل نشان ندهد به هیچ امتیاز ملموسی دست نخواهد یافت زیرا این اصلی‌ترین خواستی است که مقامات بین‌المللی انرژی اتمی ( IAEO ) از ایران انتظار تحققش را دارند. عکس هایی که با ماهواره گرفته شده و جود اتاق فشار برای آزمایش مواد غنی شده در پرچین را بخوبی نشان داده است. ( طبق بر آورد انستیوی بین‌المللی ( CISIS ) در واشنگتن ).

۲ ــــ قدرت نمایی در منطقه : گذشته از افزایش مانوورهای نظامی در منطقه خلیج، رژیم به تحریکات و تهدیدهای سیاسی نیز در این منطقه متوسل شده است تا با نمایش قدرت هم در مقابل غرب توان چانه زنی بیشتر داشته باشند و هم نفوذ خود در بین کشورهای عرب خلیج را تقویت کند. سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی بخشی از برنامه قدرت نمایی رژیم در منطقه و عضله نشان دادن به مخالفین خود در مجلس است. انتقال محل مذاکرات ۵ بعلاوه یک به بغداد بر نگرانی اسرائیل و کشورهای خلیج دامن زده است، زیرا آن‌ها از گسترش نفوذ ایران در کشور عراق وحشت کرده اند.

این همه باعث شد تا ۵ کشور از شش کشور عرب خلیج در روز ۲۵ اردیبهشت ماه اجلاسی علیه ایران تشکیل دهند تا بتوانند در رویارویی با خطراتی که از جانب ایران احساس می‌کنند، اتحادیه ای را سازمان دهند. تلاش‌های هژمونی طلبانه ایران در منطقه و سعی آن در دستیابی به سلاح هسته ای کشورهای این منطقه را به یکدیگر بیشتر نزدیک کرده است. تحریکات رژیم در منطقه بیش از آنکه به نفع آن باشد، یک برد سیاسی برای دول غربی و امریکاست، چراکه ترس از خطر ایران این کشورها را بیش از پیش به غرب و وابستگی نظامی ـــ امنیتی آن‌ها سوق خواهد داد و علاوه بر معاملات میلیاردی اسلحه، حضور نظامی آن‌ها را تداوم خواهد بخشید و خطراتی که این حضور برای کشو ما دارد را افزایش خواهد داد.

 

۳ ـــ تشدید سرکوب ها: سیاست فرا افکنی رژیم در راستای فرارازواقعیات تلخ سیاسی و

اجتماعی همواره با سرکوب های داخلی همراه بوده است. هرچه بحران های سیاسی و اقتصادی رژیم دامنه بیشتری پیدا می کند، رژیم در وحشت از خیزش توده های بجان آمده از فقر، گرانی، بیکاری، تورم ، تبعیضات گوناگون جنسیتی، قومی و عقیدتی بیشتر به اذیت، آزار، کشتار، تجاوز و اعدام روی می آورد. فتوا علیه شاهین نجفی، خواننده ترانه رپ « نقی » از سوی چند آیته الله از جمله مکارم شیرازی و مرتد اعلان کردن او ( ۱ )، اعدام دهها نفر تحت عنوان قاچاقچیان مواد مخدر طی چند روز ( ۲ )، اخراج و آزار مهاجرین افغانی، زحمت کشانی که دهه هاست در ایران سخت ترین کارها را با کمترین دستمزد انجام میدهند و بدلیل نبود هیچ گونه قرار داد دسته‌ جمعی کار و بعضا حتی نداشتن اجازه اقامت مجبور بوده‌ اند به سخت ترین شرایط زیست تن دهند، دستگیری دهها روزنامه نگار، حقوق دان، فعال ملی و فعال حقوق بشر، راه اندازی دستجات سرکوب زنان در خیابان‌ها با دستاویز « تهاجم فرهنگی » دشمنان و اجرای طرح های « حافظان حجاب »، « چادر گذاری »، « خوش حجابی » و شناسایی دختران ۷ تا چهار ده ساله بصورت ناشناس و تشکیل پرونده برای آن‌ها و همین‌طور شناسایی دختران ۱۴ تا بیست سال و اجرای طرحی متفاوت در مورد آن‌ها ( به نقل از مدیر مدرسه ریحانته النبی )،( ۳ ) همگی گوشه‌هایی از سرکوب هایی است که رژیم همواره دنبال کرده و اکنون برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خود در حل بحران های سیاسی و اقتصادی با نهایت بی‌شرمی و در کمال قساوت و وحشیگری به پیش می برد.

۴ ـــ تأثیر تحریم ها و سمت و سوی یارانه ها : طبقه کار گر و اقشار کم درآمد و تهیدست جامعه بیشترین زیان و آسیب را از ادامه تحریم ها می بینند. موج تعطیلی کارخانه ها و بیکارسازی ها در سال جاری ابعاد تصاعدی تکاندهنده ای پیدا کرده است. در هفته گذشته به گزارش کرمانشاه پست ۵۰۰۰ کارگر کوره و آجر پزی سنتی کرمانشاه و کنگاور بیکار شده اند، مجتمع گوشت زیاران با هفصد کارگر تعطیل شده است. (۴ ) ، ۲۰۰ کارگر واحدهای کوچک در لارستان بیکار شده اند. ( ۵ )، بیست و پنج در صد کارگران تولید گل و گیاه کار خود را از دست داده اند. ( ۶ )، ۹۰ کارگر نورد ذوب فلزات خلیج فارس بیکار شده‌اند ( ۷ ) و این تعطیلی ها و اخراج ها همچنان ادامه دارد. بر نامه بیکار سازی ها را تنها نمی‌توان پی آمد تحریم ها دانست. اجرای کامل برنامه نئولیبرالی، هزینه سرسام آور گسترش دستگاه‌های سرکوب طی سی و سه سال و مخارج تبلیغات اسلام سیاسی در سراسر جهان اساس این فلاکت و تهیدستی اکثریت آحاد مردم را تشکیل می دهد.

احمدی نژاد در سخنرانی خود در مشهد غارت ۳۵ میلیارد دلار یارانه های مردم را « صرفه

جویی » ای میداند که « ملت در هدفمند کردن یارانه ها » کرده‌اند و باز هم باکمال وقاحت می‌گوید این مبلغ را در اختیار تولید کنندگان، کشاورزان و صنعتگران می گذارد!! این چپاول و غارت اندوخته ی ناچیز مردم در شرایطی صورت می‌گیرد که طبق گزارش جمعه گذشته رویترز، یک قلم کمک دولت به رژیم ضد بشر سوریه ۸۴ ملیون دلار بوده است و حاکمیت و دولت با دست و دل بازی تمام ۱۸۰۰ مدرسه پیش حوزوی یا « مدرسه امین » با مدیریت سیصد مدرسه علمیه و دخالت روحانیون در آموزش و پرورش، اسلامیزه کردن مدرسه‌ ها واجرای ۲۴ هزار برنامه حوزه های علمیه در مدرسه‌ ها سراسر کشور و ایجاد ده هزار مدرسه قرآنی بودجه مصر ف می کند. ( ۸ )

از این رو ضروری است در مبارزه برای رهایی از نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی علاوه بر کمک به خود سازمانیابی کارگران و همه طبقات و لایه‌ های زحمتکش و تهیدست، در حوزه تبلیغات جهت افشای آماج های فرهنگی و ایدئولوژیک رژیم تمرکز ویژه داشت. فراموش نباید کرد که ارتجاع اسلامی نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان از ارتجاع بین المللی مدد میگیرد و به زیست جنایتکارانه خود دوام می‌بخشد. بنابر این افشای امکاناتی که کشورهای سرمایه داری جهان چه بصورت پشتیبانی اقتصادی و چه بصورت در اختیار گذاشتن بودجه برای تبلیغات مذهبی در اختیار جمهوری اسلامی می گدارند باید جزیی از برنامه تبلیغاتی همیشگی ما باشد.

 

دوم خرداد ۹۱

تحریریه راه کارگر

 

۱ ـــ خبر گزاری مهر ۲۵ اردی‌بهشت

۲ ــ خبر گزاری مهر اول خرداد

۳ ـــ ایسنا ۱۹ اردی‌بهشت ، گزارش سرویس زنان

۴ ـــ آفتاب ۲۵ اردی‌بهشت

۵ ـــ ایلنا اول خرداد

۶ ـــ ایلنا ۲۳ اردی‌بهشت

۷ ـــ ایلنا ۳۰ اردی‌بهشت

۸ ــ کلمه ۳۰ اردیبهشت